Vecka 36

Från och med nu går de flesta på kontroller en gång i veckan eller varannan vecka. Är detta din första graviditet har barnet förmodligen fixeras sig i bäckenöppningen nu. Magen sjunker ner och det blir lättare att andas men du kanske behöver kissa oftare.

Nattsömnen blir ofta avbruten då du behöver ändra läge med kroppen. I boken
Mammapraktikan kan man bland annat läsa om praktiska sovställningar för höggravida. Passa annars på att fråga din barnmorska vid nästa besök. Det kan hända att du även drömmer mycket och att drömmarna är ovanligt livliga. Många är de tankar som du bearbetar inför förlossningen och den nya familjen.

Barnet är i princip helt fullgånget och väger ca 2,8 kg. Längden är ungefär 34 cm från huvud till stjärt. De sista veckorna ska barnet äta upp sig för att klara livet utanför livmodern. Vid det här laget har du märkt att barnets rörelser har förändrats, vilket beror på att det är trångt i livmodern. Du känner antagligen bara benen och fötterna som sparkar, huvudet som studsar mot bäckenbotten och armarna med svagare rörelser. Dock brukar rörelserna upplevas som kraftfullare och tydligare. Ofta kan man se konturerna av en armbåge eller häl som putar ut mot huden. Även om rörelserna ändrar karaktär bör ingen dag förflyta utan några livstecken från barnet. Kontakta din MVC inom 72timmar om rörelserna minskar i antal. De sista veckorna kan vara tröttsamma. Ditt barn kommer att vara tre gånger så tungt vid födseln jämfört med vad det var i v.28.




Idag är det dags för besök hos barnmorskan, kl 15:00. Så vi får se vad hon säger idag. :) Det är iallafall full fart i magen, sparkar och buffar. Sist vi var hos barnmorskan så hade lillskiten inte lagt sig till rätta, vi får se om den har fixerat sig i bäckenöppningen nu. Troligtvis inte. Får känslan av att den kommer göra det väldigt sent men sånt kan man väl inte veta. Vi fick veta att våran barnvagn redan kommit till lagret på Babyland så vi blev så nyfikna att vi ska hämta den redan idag trots att det är en månad kvar till beräknad förlossning. Men är man nyfiken av sig så är man. Och appropå nyfikna.. Så är vi båda två galet nyfikna på om det är en flicka eller pojke nu! Förut tänkte man inte så mycket på det men nu när det börjar närma sig så vill man bara veta vad vår skit är för någon. ♥
Kategori:
Elin:

Spännande.. :)

Förstår att ni är nyfikna, men varför har ni inte tagit reda på det? Eller vill ni ha det som en överraskning? Eller är det för tidigt att se.. Haha, kan ingenting om att vara gravid så vet inte när man kan se om det är en tjej eller kille.. :p



Kraam

Elins blogg:

Jaha då förstår jag :)

Nej det spelar ju ingen större roll egentligen vad det blir men kul att köpa saker och kläder i förväg ju i stil med om det är en tjej eller kille, färger och så ju :)

Förstår att det var helt fantastiskt. Otroligt! Känns verkligen overkligt. Men mår du bra annars? Nu när det är så nära och allt! Hoppas allt är bra iaf :)



Hehe, menar du färgen på mina naglar eller? ;) Varför kan du inte det? Jag kan iof inte ha såna här färger när jag jobbar så jag passar på nu när jag är ledig! ;)



Kramar

Linnea:

Jag tycker sådana här bloggar som drivs av folk som är gravida är så spännande att läsa! Har alltid gillat SMÅ barn, bebisar alltså. Alla andra barn bara dras till mig. Jag är som en magnet. Oönskat eller inte de dras alltid till mig. Det kommer jag få leva med. ;)



Ska bli spännande att fortsätta följa bloggen :)

Kommentera inlägget här: