Allt vänder när man minst annar det !

Någon med erfarenhet av semesterersättning och föräldraledighet? Hm. Ända sen jag blev gravid den här gången så är det något som har jävlas med mig hela tiden. Motgångar. Tungt. Jävligt. Allt.

Började med att försäkringskassan är så jävla snåla så dom inte kan ge mig "vanliga dagar" som man ändå får ut en slant för, fick använda mig av "lägsta nivådagarna" eller vad det heter dom 2 sista månaderna jag var föräldraledig med Zoe. Vilket gav mig sisådär noll kronor i månaden, nej inte riktigt men låg ju på minus när räkningarna skulle betalas månad efter månad. Unna sig något fanns inte. Köpa något fint till barnen fanns inte. Äta något lite godare någon gång fanns inte heller. Tycker försäkringskassan är så luddig så man vill spy på den, ringer man och frågar om hjälp för man inte förstår så låter dom bara griniga och man får knappt någon hjälp.

Sen kommer vi till det tyngsta som hände. Min systerdotter gick bort. Det är så mycket känslor så väller ut varje dag, fäller en hel del tårar för den här flickan varje dag. Ni kan inte ana vilket fint och stort leende hon hade. ♥
I natt drömde jag till och med om henne så jag ville inte ens vakna upp ur drömmen, den var så verklig och bra.

Jag började jobba och fick så lite timmar så jag knappt fick ihop någon lön. Hela våren har varit tajt ekonomisk och jag har haft sån ångest. Jag har känt mig misslyckad för att jag inte tagit mig längre i arbetslivet, känner att jag inte kan ge allt till mina barn eller mig själv. Jag har längtat så mycket till den 19 april för att få låta min sista arbetsdag passera. Nu är jag hemma sen dess och går på gravidpenning från försäkringskassan och den är ju inte speciellt hög som några kanske vet. Jag valde att ta ut min semesterersättning, enligt bekanta så ska jag ha rätt till semesterersättning trots att jag inte jobbade något under 2014, jag var föräldraledig hela det året. Jag är tillsvidareanställd och alla har sagt att jag har ju ändå "jobbat" ihop till min semester. Men nu när jag fick min lönespecifikation så var det bara utbetalt från januari till april, vilket gav mig väldigt lite i semesterersättning. Kul. Hade hoppats på lite mer för att kunna beställa hem syskonvagnen för att ha den hemma till beräknat datum men nja, ännu en stressande sak för mig som jag får en gnutta ångest över, att vi inte ha någon vagn som är redo för två barn och det är mitt i sommaren, vi som har en hel del äventyr som väntar oss!

Någon som har erfarenhet av detta? Försökte få tag i facket igår (det är hotell och restaurang facket jag har) men fick inget svar så jag skrev ett meddelande till dom och hoppas få svar idag. Jag mailade även kvinnan som sköter löner m.m. på huvudkontoret och frågade om detta verkligen stämmer. Hon svarade i morse "Hej. Du har rätt till 180 dagars sem.grundande. Ska titta på detta.". Jag vet inte vart detta slutar men jag hoppas fan att det löser sig för jag orkar inte mer skit med ekonomin när jag känner att det är så mycket annat som bollas runt i huvudet på mig. Sorg. Glädje. Drömmar. Men någon dag vänder det väl för mig också? Alla ska väl ha lite flyt ibland, det går väl bara i perioder!

Men en annan sak som vi peppar och glädjes åt är husbygge, inget som är spikat eller framför allt ens nära men vi tror på det här och att det inte alls är omöjligt för oss. Prata med banken och få hit en mäklare för värdering av lägenheten sen får vi se hur vi ska gå vidare. :)




Kommentera inlägget här: